Omne homo mendax

Alla människor ljuger

Tyvärr är det ju faktiskt så eller egentligen varför är det tyvärr?? Vi ljuger ofta för att inte andra skall bli sårade, det är ju bara när vi ljuger för att komma undan jobbiga konsekvenser som det blir morlasikt fel egentligen. Att ljuga å säga att någons frisyr är snygg när vi i själva verkete tycker att den är ful gör mer nytta än vad sanningen skulle göra. Jag ljuger själv iaf relatvit ofta om man räknar med små vita lögner, större lögner håller jag mig faktiskt ifrån i största möjliga mån. Men jag drar små lögner för att underlätta allas tillvaro, för att hålla frid skulle man kunna säga när det inte gynnar någon att tala sanning finns det heller ingen mening att göra det..

Nu menar jag absolut inte att vi skall gå å ljuga om allt för alla, men om ni har någorlunda intellekt har ni redan listat ut vad jag menar och har ni inte det (too bad). Små lögner kan faktiskt tom förjylla någons dag och jag tycker det är viktigare att de jag bryr mig om mår bra än att jag har ett 100% rent samvete..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0