Skall man lita på förnuftet eller sinnen??

Den frågan har människor ställt sig i tusentals år och nu ställer jag den till dig!! Vad anser du? Skall man lita på set man vet tex att gräs alltid är grönt eller skall man lita på att man ser att gräset är grönt. Nu kanske du säger att det inte spelar roll eller att det e samma sak men då har du missat hela poängen med både inlägget och enligt mig livet. Jag är av åsikten att man skall lita på sitt förnuft och inte sina sinnen, förnuftet ljuger aldrig medans dina sinnen faktiskt kan lura dig till att tro något som inte är sanning. Men är du av åsikten att man bör lita på sina sinnen säger du säkert nu att det dina sinnen säger ÄR sanning och att det inte finns bevis för något annorlunda. Bevis inom filosofin finns inte, det är det som gör filosofin så himla intressant, att det inte finns något rätt eller fel svar på en fråga. Man kan tolka frågan på många olika sätt och det finns ingen chans att veta vem som har rätt. Rationalism eller Empirism?? Jag är som sagt rationlist och jag tror mer på förnuft än på egen erfarenhet. Det du vet ändras inte medans det du upplever konstant förändrad beroende på vart i livet du befinner dig

Jag anser ju även att ingenting förändras, inte egentligen. En atom är alltid en atom, en neutron alltid en neutron och en anka är alltid en anka.. Så är det bara, har alltid varit och kommer alltid vara dock vågar jag säga att allt rör sig för det gör det och allting flyter omkring och befinner sig på olika platser men de är ändå alltid det de skapades att vara..
Nä nu får jag fan sluta för jag kan hålla på i timmar!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0